Så skapar du en bra hemsida

Funderar du på att starta upp en hemsida? Det gör du helt rätt i. Att synas på nätet idag är A och O vare sig det handlar om att du vill stärka ditt eget personliga varumärke eller positionera dig som företag i din bransch.

shutterstock_253620970

Mycket av det vi gör idag föregås av en snabb Googlesökning, som till exempel inköp av vitvaror, tjänster eller inför en rekrytering till ett nytt arbete. Därför är det viktigt att ta makten över hur du eller företaget framställs, och det gör du bäst med en professionell hemsida.

Givetvis kan du själv ta fram en enkel hemsida men för att optimera den för sitt syfte kan det vara bra att anlita hjälp med din webblösning, och du sparar både tid och energi på att ta fram en bra webblösning på en gång istället för att arbeta dig fram på egen hand. Om du till exempel sysslar med e-handel finns det många funktioner som ska stämma och arbetet bakom kulisserna med hemsidan är ofta mycket mer omfattande än vad man kan tro utifrån. Här hänger hela verksamheten på att hemsidan fungerar som det ska, för annars uteblir intäkterna.

Det finns både bra och dåliga leverantörer av hemsidor där ute, och sitedirect.se är en av de bättre, där man har bra erfarenhet att ta fram flexibla och välfungerande webblösningar utifrån behov.

En annan viktig del för att kunna ha en optimal hemsida är bra texter. Släpp prestigen och skriv lätt och förståeligt, branschtermer och avancerade begrepp kommer antingen skrämma iväg besökarna eller få dem att ge upp på grund av oförståelse. Tala med dem som om de vore den enda besökaren på hemsidan. Det ger ett sympatiskt och inbjudande intryck snarare än stelt och opersonligt vilket är lätt hänt när man vill prata till den stora massan.